FAQ til kasse- og betalingsanvisningen

Her finder du spørgsmål og svar til kasse- og betalingsanvisningen.
Hvem har taget initiativ til anvisningen?

KOMBITs biblioteksprojekt i forbindelse med implementeringen af ØiR debitor til Fælles Bibliotekssystem.

Hvad er forskellen på denne anvisning og en kravspecifikation?

En kravspecifikation indeholder en behovsopgørelse og funktionelle og non-funktionelle krav til en ønsket løsning. Denne anvisning er en beskrivelse af, hvordan de fælleskommunale ØiR-integrationer skal benyttes ift. udarbejdelsen af en betalingsløsning, der kan fungere i en række beskrevne scenarier.

 

Hvem er anvisningen relevant for?

Den er primært relevant for leverandører af kasse- og betalingsløsninger og ERP-leverandører.

Hvorfor laver KOMBIT ikke "bare" en løsning i stedet for en anvisning?

Fordi der ikke har været et fælleskommunalt ønske herom, også forfølger KOMBIT generelt en strategi om at lade markedet levere løsninger, hvor det er muligt.

Hvad skal jeg som kommune gøre, hvis jeg ønsker at komme i gang?

Vi vil anbefale, at du starter med at kontakte mulige leverandører. Det kunne fx være:

-     Kommunebetaling

-     BUANCO

-     Gunnebo

-     POS ONE A/S

-     EG/ØS Indsigt

-     Fujitsu

-     KMD

-     Nets

Herefter bør du overveje din indkøbsform.  

Hvad skal jeg som leverandør gøre, hvis jeg ønsker at komme i gang?

Du kan fx tilmelde dig KOMBITs onboardingsprogram, hvor du kan høre mere om anvendelsen af ØiR. 

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?

Du skal sende en mail med emnefeltet ”Spørgsmål til kasse- og betalingsanvisningen” til oir@kombit.dk.

Hvilke omkostninger kan jeg som kommune forvente?

Det afhænger af dit udgangspunkt, herunder om du har en løsning, der skal tilrettes, eller du skal ud købe en ny løsning.

Kan borgere betale med kontanter, hvis kommunen følger anvisningen?

Det afhænger af leverandørens implementering af anvisningen.

Kan anvisningen bruges til andet end biblioteksområdet?

Ja, den omfatter alle krav til borgere og virksomheder, der er oprettet i kommunens debitorsystem.

Kan borgere betale for ydelser, som kommunen leverer - fx halbooking?

Anvisningen er i dag målrettet krav, som er oprettet i kommunens debitorsystem. Hvis der er behov for det, vil anvisningen relativt simpelt kunne opdateres, således at den også kan omfatte dette.

 

Kontakt

Seniorkonsulent / Projektleder
3268 0406